POWER

POWER

Over POWER

METHODIEK
We willen dit project aangrijpen om het partnerschap en de samenwerking tussen Oost-Vlaamse scholen, CLB’s, NAFT-aanbieders, Netwerk Samen tegen Schooluitval (NSTS), VDAB, steden en gemeenten te intensifiëren, verdiepen en versterken. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat de transitietrajecten maximaal complementair worden vormgegeven aan bestaande werkingen en dat beschikbare expertise gedeeld wordt, zodat de extra middelen jongeren echt ten goede komen.
Het Oost-Vlaamse partnerschap ziet in de transitietrajecten een uitgelezen kans om potentiële vroegtijdig schoolverlaters (vsv’ers) te stimuleren om een onderwijskwalificatie te behalen door het bieden van perspectieven op de arbeidsmarkt of op een vervolgopleiding. De kernprincipes die hierbij gehanteerd zullen worden zijn ook eigen aan de werking van de betrokken partners: werken op maat van de jongere, aanklampend en verbindend, continuïteit in begeleiding, netoverschrijdend en over scholen heen, samen zoeken naar een integrale aanpak, bruggen bouwen overheen sectoren en drempelverlagend.

De concrete werkwijze verloopt in fasen:
IDENTIFICATIE
We focussen in de eerste plaats op leerlingen in de tweede graad van het BSO die aantikken op twee of meer van de volgende criteria: schoolse vertraging, veel problematische afwezigheden, verschillende schoolwissels, gedrag dat als problematisch ervaren wordt door de school, minder goede resultaten (dan voorheen), school- en/of leermoe (door o.a. een verkeerde studiekeuze).
Het identificeren van een potentiële vsv’er door de school gebeurt in nauwe samenwerking met het CLB. Beiden worden van bij aanvang sterk ondersteund door het NSTS.

PERSPECTIEFGESPREK
Participerende scholen en CLB’s zullen de, door het NSTS ontwikkelde uitstroombrochure, ter beschikking krijgen en hieromtrent een vorming krijgen ter voorbereiding op het uitvoeren van een perspectiefgesprek dat gebaseerd en geïnspireerd is op het ‘motivationeel interview’ van Miller & Rollnick en het ‘transtheoretisch model van verandering’ van Prochaska & Diclimente met de bekende ‘motivatiecirkel’. Het perspectiefgesprek kan ingezet worden bij elke dialoog tot verandering. Hier spitsen we ons specifiek toe op het behalen van een kwalificatie met het oog op duurzame tewerkstelling. We nemen een positieve, motiverende, waarderende, oplossingsgerichte insteek waarbij we ervoor waken om jongeren niet bij voorbaat te stigmatiseren als potentiële vsv’ers. Naast het bieden van vorming zal het NSTS ook een lerend netwerk opzetten om succesfactoren en valkuilen in de praktijk te identificeren en verdere ondersteuning te bieden, zodat aangereikte methodieken en technieken blijvend eigen kunnen gemaakt worden.

TRAJECTBEPALING
Eenmaal een jongere geïdentificeerd werd als potentieel vsv’er zal er op basis van het perspectiefgesprek bekeken worden of deze jongere al dan niet in aanmerking komt voor een transitietraject. Een jongere die in aanmerking komt zal door het CLB aangemeld worden bij een team levensloopbaancoaches. Dit team bestaat uit zowel CLB- als NAFT-medewerkers. Op basis van de informatie uit het perspectiefgesprek zal een levensloopbaancoach vanuit zijn of haar expertise toegewezen worden aan de jongere.
De trajectbepaling eindigt met het opmaken van een perspectiefplan voor de jongere op diens maat. Met het perspectiefplan bepalen we welke soort coaching er nodig is. Dit werken op maat speelt in op de sterktes van iedere speler binnen het project. Hiermee kan de focus van de begeleiding liggen bij CLB of bij de NAFT-aanbieder, maar behoort een combinatie van begeleiding tot mogelijkheden.

TRAJECTBEGELEIDING
De trajectbegeleiding zal inhoudelijk verschillen al naar gelang de achtergrond van de levensloopbaancoach, hetzij CLB, hetzij NAFT, maar heeft steeds mt als doel intensieve coaching op maat van de jongeren. Centraal in de begeleiding staat het bevorderen van de motivatie en het welbevinden van de jongeren.
De levensloopbaancoach vanuit het CLB zal, veel meer dan binnen de huidige OLB-werking van het CLB mogelijk is, kunnen inzetten op informatiedeling en ervaringsgericht werken met de jongeren: samen centra voor 2e kans onderwijs bezoeken, samen uitzoeken welke modules binnen het vervolgonderwijs voor de jongere in aanmerking komen, op zoek gaan naar opleidingen binnen Syntra, VDAB e.a. voor het behalen van deelkwalificaties en samen deze centra bezoeken voor inschrijving. Doorheen het volledige proces zal de jongere in elke stap begeleiding krijgen en nooit het gevoel hebben hierin alleen te staan. CLB en de NAFT- aanbieders bieden vormingen en coaching aan rond sociale vaardigheden, weerbaarheid, burgerzin, digitale skills, ondernemerschap, sollicitatietraining en sport. Opdat de jongere een gerichtere keuze zou kunnen maken naar een kwalificatie met oog op tewerkstelling of job steken we ook werkervaringsmomenten in het traject. Dit geeft ons niet alleen een beeld rond arbeidsattitudes, maar stelt ons ook in staat om samen met de jongere bepaalde vaardigheden of talenten te ontdekken, die op hun beurt bepalend kunnen zijn voor de opleiding, vervolgopleiding of keuze van toekomstige tewerkstelling. Ook het aanbod sport draagt hiertoe bij. Met het aanbieden van sport willen we niet enkel het fysisch en psychisch welzijn van de jongere omhoog krikken, maar zien we ook de mogelijkheid om te werken rond skills zoals sociale vaardigheden, in team werken, afspraken nakomen en luisteren naar een trainer/baas/spelleider. Het beoogde eindresultaat van deze vierde stap is het behalen van een onderwijskwalificatie niveau 3 of niveau 4, telkens met uitzicht op een job of de begeleiding ernaartoe of een vervolgopleiding. Met dit aanbod spelen we in op alle sleutelcompetenties van de oproep (C4, C11, C12, C14 en C15).
Belangrijk binnen al deze stappen is dat we het perspectiefplan hanteren als de rode draad in de transitie en als communicatiemiddel en evolutietool tussen de jongere en zijn omgeving, het CLB, de school en de NAFT-aanbieder. We concretiseren dit plan en werken met de jongere toe naar een goed beeld van zichzelf, een duidelijk perspectief. De jongere wordt zo auteur van zijn eigen loopbaan. De samensmelting van expertises van de verschillende partners, die we beogen, geeft jongeren in dit traject de beste kans op een goede outcome.

NAZORG
Op het eindgesprek wordt een nazorgplan opgemaakt. Deze kan voorzien in aanmoedigende digitale contacten maar ook in gespreksmomenten tussen jongere en levensloopbaancoach waarin het verloop van het traject wordt bekeken en waarbij de jongere wordt ondersteund. Individueel wordt bekeken hoe lang de nazorg dient te duren. Waar nodig zorgt de levensloopbaancoach voor een warme overdracht.