Steunpunt leerrecht & leerplicht

Toolbox

#methodieken

Het CLB-werk is er doorheen de jaren niet gemakkelijker op geworden. Het CLB krijgt steeds meer aanmeldingen, vaak uiterst divers van aard. Er wordt verwacht op korte termijn iets te kunnen betekenen voor de leerling en zijn context.

Op sommige scholen komt spijbelen nauwelijks voor én is het elke keer opnieuw een beetje zoeken naar een goede aanpak. Op andere scholen zijn er zoveel spijbelaars, dat de school en het CLB niet meer weten waar eerst te beginnen. Binnen welke schoolcontext je ook aan de slag bent, voor iedere van ons is het belangrijk om een kortdurend, maar daarom niet minder effectief, begeleidingstraject te kunnen lopen.

Binnen dit kortdurend effectief begeleidingstraject willen we:

  1. Een kwalitatieve inschatting maken van wat er aan de hand is met de leerling. Wat maakt dat de leerling spijbelt?
  2. Proberen te komen tot een gedeelde bezorgdheid met alle partijen.
  3. Zoeken naar een haalbare doelstelling waar iedereen zich voor kan engageren.
  4. Afspreken wie welke actie kan ondernemen om de leerling hierin bij te staan.
  5. Evaluatiemomenten inbouwen vanaf de start.
  6. Onze rol als draaischijffunctie gericht gebruiken.

In onze begeleidingstrajecten gebruiken we binnen Steunpunt Leerrecht Leerplicht hiervoor een aantal methodieken die we graag met jullie delen. Het zijn geen heilige middelen, maar doorheen de jaren leerden we dat ze ondersteunend en verhelderend kunnen werken. Hieronder volgt een overzicht van de methodieken die we zelf frequent gebruiken; elk van deze methodieken kan je afprinten of bekijken. Wil je graag meer uitgebreide info of voorbeelden van de gebruikte methodieken, check dan zeker onze vormingsbundel.

Overzicht methodieken

Het begeleidingstraject is geen lineair proces waarbij alle stappen én methodieken elkaar opvolgen.  Toch hebben we ze hieronder opgesplitst in 2 grote categoriën om het visueler te maken: namelijk methodieken om te weten te komen wat ervoor zorgt dat de leerling spijbelt én methodieken om tot een gezamenlijk actieplan te komen. Elke document is opgebouwd uit een infofiche met de werkwijze, tips en tricks én de lege methodiek zodat je zelfstandig aan de slag kunt. Ze vragen geen tot zeer weinig voorbereidend werk. Experimenteer er op los. Wil je graag voorbeelden zien, check de vormingsbundel.

1. Wat maakt dat de leerling spijbelt

2. Gezamenlijk actieplan